Haluatko kuulla linnunlaulua? Rakenna linnunpönttö tai hyönteishotelli!

Tärkeä osa jokapäiväistä elämäämme on luonnon tasapaino - että kukkilla, hyönteisillä ja linnuilla on tilaa ja hyviä mahdollisuuksia olemassaoloon. Raaseporissa on rikas lintuelämä, mutta valitettavasti pienlintukanta on vähentynyt jyrkästi.

Jotta linnuilla olisi paremmat edellytykset pesimiseen, kutsuu Tammisaaren Vanhankaupungin yhdistys Linnunlaulu-hankkeen kaikki Raaseporin asukkaat rakentamaan linnunpönttöjä ja hyönteishotelleja.

Anna mielikuvituksesi virrata

Pöntöt ja hotellit voidaan ripustaa omaan puutarhaan tai terassille tai sijoittaa kaupungin puistoihin. Mallit ja materiaali voivat vaihdella. Käytä mieluiten kierrätettäviä materiaaleja. Anna mielikuvituksesi virrata. Pöntöt ja hotellit pitää ollauudisrakelnelmia. Jäljempänä on ohjeita.

Linnunpönttöjen koko ja muotoilu.

• Käytä mielikuvitustasi
  • Pienlinnunpesät
  • Luonnolliset materiaalit ovat toivottavia. Voit käyttää mielellään käsittelemätönpuuta, peltiä, keramiikka, muovi jne.
  • Eri linnut haluavat erilaisia malleja, joten käytä mielikuvitusta suunnittelussa.
  • Koko on joustava, mutta mieluiten pohja saa olla enintään 20 cm neliön tai pyöreänä, korkeus max 50 cm leveys 30 cm.
  • Linnun tulisi tuntea olonsa turvalliseksi, jotta se voi kasvattaa ja synnyttää poikasiaan.
  • Rakennelma tulee suojata huonolla säällä.
  • Helppo puhdistaa.
  • Sisäänkäynnin reiän tulisi olla sopiva lintulle, jolle haluat rakentaa pöntön. Pienille linnuille sopivat reiät ovat 25 - 35 mm.
  • Pöntöt tulee olla ripusteltavissa joko rautalangalla tai UV-kestävällä köydellä.
Inspiraatiota löytyy seuraavilla sivuilla:

Hyönteishotellin koko ja muotoilu

• Käytä mielikuvitustasi
  • Käytä luonnosta löytämiäsi materiaaleja (ruokoa, käpyjä, siementalot, oksai, oksat jne.)
  • Käytä uudelleen kotona löytämiäsi materiaaleja (puulaatikot, tinapurkit, korit, ruukut jne.)
  • Pitäisi suojata huonolla säällä eli hyvin tuuletetulla ja valutetulla.
  • Koko joustava, mutta mieluiten pohja max 20 cm neliön tai pyöreänä, korkeus max 30 cm leveys 30 cm
Inspiraatiota on seuraavalla sivulla:

Puistot

Jos haluat, että linnunpönttö tai hyönteishotelliisi sijoitetaan johonkin mainituista puistoista, ilmoita siitä meille, gamlastaniekenas@gmail.com

Tammisaaressa, Karjaalla ja Pojossa on yhteensä 9 puistoa, joihin linnunpöntöt ja hyönteishotellit sijoitetaan ja tavoitteena on noin 10 linnunpönttöä puistoa kohden. Yhdistys hoitaa ripustukset, joka tapahtuu noin viikolla 20.  Tarkista tarkka päivämäärä

Lähetä kuva ja osallistu kilpailuun

Voit lähettää yhdistykselle kuvan linnunpöntöstäsi ja hyönteishotelleistasi sähköpostiosoitteeseen gamlastaniekenas@gmail.com (muista mainita nimesi, puhelinnumerosi, sähköpostiosoitteesi ja mistä pesälaatikko / hotelli löytyy) ja osallistua samalla kilpailuun parhaasta tai kekseliäimmästä rakentamisesta. Kaikki lähetetyt kuvat julkaistaan tällä sivulla. Yleisö äänestää voittajia kaikkien lähetettyjen kuvien joukosta.

HUOM! Jos haluat osallistua kiplailuun tulisi kuva olla meillä viimestään 20.5.2022.

Totta kai olet mukana! Tuo mielikuvituksesi, vasarasi, sahasi ja naulasi ja aloita!